Прочели сте първите две теми? Смятате, че вече сте спец, едва ли не, и моделирането е най-лесното нещо на света? Ами браво на вас, само че си нямате и идея колко сте далече от истината. Защо ли? Да речем, най-просто казано, че ако да слагаш текст в бели и черни балончета е лесно, то текста извън тези балончета (да, защото в мангата текст има буквално навсякъде) може да ви накара най-искрено да съжалявате, че сте се захванали с това. Не ми вярвате? Да видим дали ще е така и след края на този урок.
1. Re-draw (дорисуване) и текст върху фон.
Или казано по-подробно това е текстът, който се намира навсякъде другаде по страницата, но не и в балончета. Това включва всякакви допълнителни мисли на героите, странични коментари на други герои, обяснителен текст (или реч на разказвача), както и звуковите ефекти. Фоновете в мангата варират изключително много, като се започне от всевъзможни точкови фонове, черти в най-различни посоки, както и части от самото изображение като например върху косите на героите, дървета, части от сгради, най-различно обзавеждане от сорта на столове, маси и какво ли още не. Именно умението да дорисувате тези фонове, чисто, точно и прецизно, така че да можете без проблем да поставите върху тях текст, ви прави истински модератори (тайпсетъри) на манга. Чудесни примери за фонове, може да разгледате ето тук: Screentones
Хитрини за дорисуване на фонове има най-различни. Например използване на най-различни четки, готови изображения, копиране или клониране на части от самото изображение и какво ли още не. Този урок ще обхване общо взето няколко от най-основните стъпки в това направление, но ако се интересувате от някой от другите методи може да погледнете ето в този сайт: The Idiot's Guide to Editing Manga.
Бележка: За направата на настоящия урок, за разлика от предишните два, е използван Photoshop CS5, но показаните стъпки могат да се използват и с, която и да е друга по-ранна версия на програмата.
2. Необходими инструменти.
Инструментите, които могат да ви послужат за дорисуване на фонове и части от изображението са няколко. Сегашният урок ще засегне по-специално три от тях.
Всеки от тях има следните функции:
- Eyedropper Tool - (споменат и в Част 1) служи за избиране на точно определена цветова гама, която вече е използвана върху изображението. Изключително полезен е при работа върху цветни фонове, както и при еднородни такива, когато не сте сигурни, точно кой нюанс на сиво да използвате.
- Brush Tool - Под този инструмент спадат т.нар "четки". Най-простата му функция е именно суровото рисуване във Photoshop.
- Clone Stamp Tool - Този инструмент клонира определена част от изображението и ви позволява да рисувате с нея върху други части от изображението.
Бележка: Всички инструменти работят в рамките на едно и също изображение. Копирането на части от други изображения става по по-различен начин, за който в момента няма да говорим.
Бележка 2: Не малък брой тайпсетъри си служат и с инструмента "Magic Wand Tool" (на картинката, този който е над инструментите Eyedropper и Crop). Аз лично не съм му особен фен и тъй като нямам навик да го използвам няма да го включа и в настоящия урок.
3. Работа с Eyedropper Tool.
Да се работи с този инструмент е изключително лесно. Единственото, което трябва да направите, за да го използвате е да кликнете веднъж върху него, след това да кликнете върху онзи фон, чиято цветова гама искате да изберете. Когато инструментът е активен, курсорът на мишката в рамките на програмата ще изглежда ето така:
По подразбиране еyedropper избира с точност до един пиксел, но можете да промените това като използвате първата от функциите, намиращи се в полето под основното.
Веднъж, след като изберете цвета, можете да го използвате, за да изтриете или прерисувате с него, необходимите части. Можете да го използвате като гума или като четка, в завимост от слоя, върху който работите. В случай, че същата гама ви потрябва и за друга страница, можете да проверите цифровия й код като кликнете два пъти с мишката върху долното квадратче. Ще ви излезе ето този прозорец:
:Обърнете внимание:
При по-новите монитори, заради разликата при начина, по който страниците изглеждат на всеки монитор, често се случва да си мислите, че триете с бяло или с черно, а когато го погледнете на друг монитор в действителност то да е сиво или по-светло черно. Мазалото, което се получава при такива случаи е крайно нежелателно, затова използването на инструмента еyedropper е силно препоръчително и при работа върху обикновени бели и черни фонове, тъй като той позволява избягването на този проблем до 95%, особено ако използвате чисти сканове, които не се нуждаят от съществена допълнителна обработка.
4. Работа с Brush Tool
Работата с четката става по два основни начина.
(1) Да я използвате в суров вид и по най-прост начин сами да се опитате да дорисувате определни части от изображението.
(2) Да използвате готови шаблони за четки, с които по бърз начин да поставите вече готов шаблон върху страницата (цветя, облаци и теб подобни).
:Обърнете внимание:
- Препоръчително е при работа с четката да използвате тонове, които предварително сте избрали с Eyedropper Tool.
- При използване на готови шаблони, винаги работете върху нов слой. Така имате по-голяма свобода при обработката на готовия елемент, както и възможност по-лесно да нанасяте поправки в случай, че допуснете грешка.
- Също както и при Eraser Tool, четката работи само върху основния слой или върху нов слой, но не и върху текстов.
- 4А. Работа с обикновена четка.
По свойство и метод на работа четката прилича на гумата, с тази разлика, че докато с гумата можете да триете с цвят само върху основния (background) слой (върху нов слой, гумата трие с празно пространство), четката работи с цветове върху всички избрани слоеве (без текстовите). Друга разлика е, че при работата с обикновена четка трябва да проявите повече търпение, внимание и прецизност докато рисувате. При работа с този инструмент много от международните групи за превод на манга си служат с електронен draw board. По нашите ширини такива чудесии са рядкост, затова аз например доста често си рисувам с мишката. Общо взето не е голяма философия и няма да навлизам в излишни подробности. - 4Б. Работа с шаблони за четки.
Шаблоните за четки, както всичко останало, се свалят от интернет. Достатъчно е да напишете в Google думите "photoshop manga brush/es" и ще разполагате с милион възможности. Сайтове като http://www.deviantart.com/ и Screentones са доста полезни.
Когато свалите файловете с четки не е задължително да ги слагате при програмните файлове на Photoshop. Зареждането им в програмата става по следния начин:
(1) Избирате менюто Brush preset. По предназначение, то ви предоставя достъп до по-голям набор от допълнителни настройки за работа с четките от горното меню на инструмента.
(2)
(3) Отваря се прозорец, от който намирате директорията където сте записали четките. Файловете съдържащи четки за Photoshop имат разширение .abr като в един файл може да се съдържат един или повече шаблони за четки.
(4) Веднъж заредени в програмата можете да използвате шаблоните като всяка друга обикновена четка и според нуждите си. Няма ограничение до колко четки може да заредите. Всички ще се появяват в списъка с възможности всеки път щом заредите програмата. Докато, разбира се, не решите да дадете reset на списъка и да го върнете в първоначалния му облик (също от падащото меню).
(5)Допълнителни команди за работа с нов слой:
- За да движите слоя, демек шаблона, намиращ се на него, използвайте инструмента за движение (Move Tool), който изглежда така:
- За да промените допълнително размера на слоя използвайте клавишна комбинация Ctrl+T.
- За да изтриете част от шаблона, която е излишна използвайте Eraser Tool.
(Естествено всички команди работят, докато слоят е активен, демек маркиран е в синьо.)
:Обърнете внимание:
В нета разнообразие има достатъчно, но шаблон, който да отговаря на 100% на нуждите ви няма. Такива, които да са достатъчно достоверни и близки до това, което търсите обаче има предостатъчно. Тази техника е колкото лесна и удобна, толкова и сложна, тъй като докато понякога ще се налага да дорисувате само част от фона, то понякога може да ви се наложи да замените и целия фон. Как става обаче цялостното заменяне на ефект, намиращ се на заден план е друга тема на разговор.
5. Работа с Clone Stamp Tool.
Да си го кажем направо това е инструментът, най-предпочитан и често използван от почти всички членове на екипа. Факт е обаче, че до колкото е удобен този инструмент, работата с него всъщност изисква най-много внимание и концентрация.
Как да използвате този инструмент?
(1) Избирате от менюто ето тази икона:
На екрана се появява кръгче сходно с това при гумата и четката. Промяната на размера на кръгчето, а от там и частта от изображението, която ще клонирате и, с която ще рисувате, се променя по същия начин както при тези два инструмента.
(2) Отидете с мишката при точно обази част от изображението, която ще клонирате и натиснете клавиш Alt от клавиатурата. Ще видите, че в кръгчето сега ще се появи кръстче.
(3) За да клонирате (изберете) съответната част от изображението кликнете веднъж с левия бутон на мишката, докато все още държите и клавиша Alt.
(4) Ако сте се справили ще забележете, че сега във вътрешността на кръгчето се намира рисунък сходен с този, който се избрали първоначално.
Бележка: Рисунъкът ще се покаже във вътрешността на кръгчето само, ако използвате версиите от CS4 нагоре. При по-ранните версии като CS2, кръгчето ще остане празно, макар да сте избрали рисънук, с който да работите.
Сега, можете да отбележете същия този рисунък върху, която и да е част на изображението. Уловката обаче е, че имате право само на едно напълно идентично копие. Какво означава това?
Това на свой ред означава, че за да можете да довършите определена част от изображението по този начин се налага напрекъснато да редувате действията за избиране и отпечатване на рисунъка отново и отново, докато не получите желания резултат, а именно да заличите текста по достатъчно задоволителен начин.
Менюто за допълнителни настройки на Clone Stamp изглежда така и се намира точно под менюто Brush preset, посочено по-горе.
Бележка: Clone Stamp работи само върху в рамките на един и същ слой. За съжаление, с него няма как да копирате част от един слой и да рисувате с нея върху друг.
6. Хитрините на занаята.
Един от често използваните трикове, прилаган от безброй тайпсетъри в това число и нас е да сложите текста преди да започнете, каквато и да е обработка на фона. Поставете текста, добавете му контур (stroke) и след това рисувайте около него. Така ще си спестите доста главоболия да не говорим и, че така няма да се налага да мажете по изображението повече от необходимото. Може да сме луди, но все още не страдаме от самоубийствени наклонности. Всеки трик, с който можем да си облекчим работата е повече от добре дошъл.
За финал. Един съвет или по-скоро предупреждение. Не хранете илюзии, че измежду някоя от милионите опции на Photoshop ще се намери такава, която с едно щракване да оправи фона на изображението от първия път. В много случаи, за да изчистите добре страницата, ще се нуждаете от комбинация от всички посочени методи, че дори и от повече. Различният фон често изисква и различен подход, а както знаем в мангата разнообразие, колкото искаш.
Ето как изглежда и едно напълно изчистено от текст изображение. За рисунката на скелета използвах и трите посочени инструмента. Сами можете да видите какъв е резултата.
Преди:
След:
Все още ли смятате, че да моделираш манга е лесно?
При въпроси или неясности, не се притеснявайте да питате. Не претендирам, че обяснявам добре, а и минава 6 часа сутринта, все пак.